ÖGONPLASTIK

Gör ögonlocken friska och fina igen!

Många av de sjukdomar som drabbar ögonlocken kan behandlas med operation.

Många av de sjukdomar som drabbar ögonlocken kan behandlas med operation. Samtliga ögonplastikoperationer sker i lokal bedövning. Vi behandlar bland annat:

• Inkapslad vagel (chalazion)
  • Hängande ögonlock
  • Små hudförändringar kring ögat
  • Pterygium
  • Pinguecula

Nedan följer en kort förklaring av varje tillstånd.

Inkapslad vagel (chalazion)

Chalazion är en relativt vanlig ögonlocksåkomma som orsakar en förhårdnad i nedre eller övre ögonlocket. Förhårdnaden brukar försvinna spontant inom 2 månader, men om den kvarstår kan den opereras bort ganska enkelt.

Ingreppet sker under lokalbedövning och tar cirka 10 minuter.

Hängande ögonlock

Hängande ögonlock orsakas av överskott av hud och muskel i övre ögonlocket, som ger tunga nedhängande ögonlock. I vissa fall kan hängande ögonlock påverka synen.

Vid ingreppet avlägsnar man hud- och muskelöverskottet kirurgiskt, oftast på båda ögonen.

Små hudförändringar kring ögat

Många olika typer av små hudförändringar kan avlägsnas kirurgiskt. Det kan till exempel handla om små vårtor, fettinlagringar samt farliga eller ofarliga hudtumörer.

En individuell bedömning görs i förväg. Vid minsta misstanke om farlig hudförändring skickas hudförändringen för mikroskopisk undersökning.

Pterygium

Vid detta tillstånd växer bindhinnan över delar av hornhinnan. Tillståndet är ofarligt, men man får oftast besvär med rött och irriterat öga. Förändringen kan även påverka synen.

Vid operation avlägsnas den överväxande delen av bindhinnan.

Pinguecula

Pinguecula är en godartad, gulfärgad förtjockning av bindhinnan. Den brukar inte ge några besvär och avlägsnas oftast av kosmetiska skäl.

PRISER

Mellan 3 500 – 11 000 kronor per öga, beroende på åkommans typ och omfattning.